Een goede verpakking heeft een uitstraling en waarde wat bij het product past. We nemen in de winkels (voor bepaalde productgroepen) vaak een beslissing op basis van de verpakking. Maar ook als je de verpakking niet ziet (vaak bij online aankopen) is het belangrijk dat je een pakket krijgt met een verpakking die een uitstraling en waarde heeft wat bij het product past. Een exclusief product heeft een hele andere waarde en uitstraling dan bijvoorbeeld een budget product. Beide ontwerpen van de verpakkingen zijn belangrijk maar zien er dan ook wel heel anders uit qua kleurstelling, materiaal, fotografie, typografie. Als wij (KAN creëren) een verpakking ontwerpen dan staat ten eerste het merk centraal. De verpakking moet duidelijk zijn, een eigen karakter hebben, in het juiste design. De basis begint bij het soort product. Een verpakking voor de supermarkt is weer iets heel anders dan bijvoorbeeld multimedia producten. Ook het formaat van het product speelt hier dan ook een grote rol. Bijvoorbeeld een airconditioning vs. een computer muis.
Vooronderzoek
We kijken naar de doelgroep, waar het product wordt verkocht en hoe het gepresenteerd gaat worden Ligt of hangt het product in het schap, misschien is er een eigen display, of is het bijvoorbeeld alleen online verkrijgbaar. Dit zijn allemaal elementen die belangrijk zijn voordat je begint met het ontwerpen. Hierna dan gaan we kijken naar branding, kleuren, typografie, copy, fotografie of illustraties. Op de verpakking nemen we, indien mogelijk, ook een stuk storytelling mee zodat het in lijn blijft met het verhaal achter het product/merk. De keuze van materiaal is ook een heel belangrijk onderdeel van het proces: de dikte van het karton (of ander soort materiaal) wil de klant een milieuvriendelijke verpakking, kies je voor speciale afwerkingen, dit is allemaal belangrijk voor de uitstraling en voor je merkidentiteit.
Duurzame verpakkingen zijn de toekomst
Een duurzame verpakking is meestal duurder dan de lopende verpakkingen. Helaas is het nog steeds heel dubbel, de merken willen wel naar duurzaam, de consument zegt het ook belangrijk te vinden maar het mag niet meer kosten. Of een verpakking is volgens zeggen duurzaam maar het wordt in China geproduceerd dus dan heb je weer te maken met de enorme afstand en dus alle stikstof etc. van het vliegen of varen waardoor een verpakking eigenlijk toch weer minder duurzaam is dan wordt gezegd. Kijk naar de huidige materialen van bijvoorbeeld speelgoed, het is een verpakking in een verpakking met nog een verpakking er omheen en alle losse onderdeeltjes hebben ook weer een verpakking. Als je duurzaam wilt produceren zal dat toch echt eerst anders moeten en een slimmer ontwerp hiervoor maken. Er zijn wel steeds meer verpakkingsmaterialen die duurzaam zijn en in de GFT bak gegooid mogen worden, of herbruikbaar ingezet kunnen worden. Daarbij zijn er biologische inkten voor het bedrukken. Uiteindelijk willen we allemaal naar minder afval om de natuur niet nog verder te beschadigen. Hopelijk worden de consumenten kritischer en kijken niet alleen naar het uiterlijk maar ook hoe het gemaakt is en dat dit dan ook wat meer mag kosten. Bij KAN kunnen we hierin adviseren maar uiteindelijk beslist de klant of ze er al klaar voor zijn.
Online verzend dozen
Ook bij de webwinkels wordt steeds meer gekeken naar herbruikbaar materiaal. Coolblue is een goed voorbeeld, zij liepen hierin voorop. Maar ook Wehkamp heeft het roer omgegooid en ipv de plastic zak hebben ze nu ook herbruikbare dozen. Het is ook bewezen hoe mooier/leuker/aparter de doos is die je opgestuurd krijgt, hoe meer het een cadeautjes gevoel geeft en de kans verkleind op retourneren.
Uitstraling
Uiteindelijk draait een verpakking om het gevoel en waarde wat je aan je product wilt meegeven. Kijk naar een Microsoft, de ontwerpen van hun verpakkingen en ook de materialen: strak, weinig poes pas en lux. De verpakking staat niet in een schap want het is diefstal gevoelig maar toch is het belangrijk, ook al heeft de consument het product al gekocht, het product en de prijs verdiend een passende packaging

