Klantbeleving is ontzettend belangrijk. En muziek is een belangrijk element tijdens de shop- of bedrijfservaring. Elke winkel of bedrijf waar je komt heeft hier zijn eigen stijl in. Harde muziek of achtergrondmuziek, rustig of juist knallend. Buiten het feit dat het voor ons als klant heerlijk is rond te lopen met muziek op de achtergrond, heeft het natuurlijk ook het doel verkoop te bevorderen.
Het effect van muziek
De afgelopen jaren is er veel onderzoek gedaan naar het effect van muziek in de retail. In plaats van alleen te draaien wat men ‘leuk vindt’ gaat het nu ook over commerciële doelstellingen en klantbeleving. Het is algemeen bekend dat je van Spaanse muziek zin in tapas krijgt en andere muziek je aan het dansen krijgt. Er zijn echter meer effecten van muziek waar je je minder bewust van bent. Je hartslag kan versnellen bij luide en snelle muziek, of juist rustiger worden door relaxe muziek.
De tijd die we ergens doorbrengen wordt mede bepaald door de muziek de we horen. Zo zorgt snelle muziek voor snel handelen. Een mooi voorbeeld is dat fastfoodketens snelle muziek draaien; hierdoor eten klanten sneller en kunnen ze een hogere omzet draaien. Maar ook met rust werkt het zo. Wil je klanten lang in je kledingwinkel houden, zorg dan voor fijne, ontspannen en rustige muziek. Hierdoor zijn de klanten minder opgejaagd en zullen ze langer blijven hangen. Vrouwen houden overigens ook meer van gezang van vrouwen 😉
Denk dus goed na wat je je klanten of bezoekers wilt meegeven. Haast of rust? Lang laten rondlopen of juist snel weer naar buiten. Muziek zorgt voor de juiste klantbeleving en het is de moeite waard hier onderzoek naar te doen.
Meer informatie: adformatie