DOOH
Reclame is er in vele soorten en maten. Je hebt instore, televisie, radio, online en out of home reclames. Met het afnemende succes van traditionele media en toenemend gebruik van bijvoorbeeld adblockers moet je als markerteer iets anders proberen om je doelgroep op een originele en effectieve manier te bereiken. Digitale Out Of Home (DOOH) campagnes zijn natuurlijk niet nieuw meer, maar het marktaandeel stijgt aanzienlijk. In 2015 had het een marktaandeel van 5%, maar in het eerste kwartaal van 2016 is DOOH reclame verantwoordelijk voor 14% van de bruto mediabestedingen. Een stijgende lijn dus in deze DOOH reclame. Tijd om eens wat mooie campagnes op een rij te zetten en de creatieve zintuigen te prikkelen.
Batman vs. Superman
Een leuk voorbeeld is de internationale promotie van Batman vs. Superman: Dawn of Justice. Voor deze campagne werd er gebruik gemaakt van abri’s met spiegelfunctie, waarbij de wachtende mensen ervoor konden kiezen zichzelf te laten ‘morphen’ tot hun favoriete personage uit deze film. Vervolgens kon deze visual online gedeeld worden. Met de hashtag #WhoWillWin ontstond er een online strijd tussen deze 2 helden. Veel 1 op 1 contact dus met je doelgroep en tegelijkertijd een online bereik.
Perfecte reclame voor het mooie Vrin
Een ander te gek voorbeeld speelt zich af op het station in Zurich. Wat doe je als je mooie, rustige dorpje te weinig toeristen verwelkomt? Juist, een campagne starten. En hoe kun je mensen nou enthousiaster krijgen voor dit plekje door ze persoonlijk uit te nodigen & ze het treinkaartje al in de hand te duwen? Het enige dat ze hoeven te doen is instappen en gaan. Een fantastische manier van het gebruik van DOOH! En het resultaat? 30 mensen zijn daadwerkelijk in de trein gestapt, 20.000 mensen zagen deze DOOH op het station en 11 miljoen mensen op YouTube., Facebook en nieuws pagina’s.
Puppylove
Deze OOH-campagne speelt in op je gevoel. Een dierenasiel in de UK heeft door middel van digitale schermen een gevoelige snaar geraakt bij bezoekers van een winkelcentrum. Bij de ingang van het winkelcentrum kreeg men een folder, waarin een chip verwerkt was. Deze chip, gelinkt aan de digitale schermen, zorgde ervoor dat de hond op het scherm je overal volgde. Waar je ook langs liep, de hond verscheen weer op het scherm. Je kunt niet om hem heen. Het dierenasiel hoopte op deze manier te bereiken dat meer mensen een huisdier uit het asiel zouden halen. De campagne is slim in zijn enkelvoud en emotie. Bovendien, wie kan zo’n lief hondje nou als vervelend ervaren?
E
Natuurlijk zijn er nog veel meer voorbeelden te vinden, maar het idee is altijd hetzelfde. Trigger de passanten, je doelgroep, door creatief gebruik te maken van de digitale schermen. Een DOOH campagne past niet bij elk merk, maar het is zeker iets om over na te denken en waar nog veel toekomst in zit.
Bron: adformatie, oohamedia, dandad.org